Bluffia pilkulta, pääpeliä pöydässä

Bluffia pilkulta, pääpeliä pöydässä

Millaiset rangaistuspotkut ovat varmimmin all in?

Voiko vastustajaa korkeammalle kohota nousematta tuolista?

Pokeri ja jalkapallohan ovat käytännössä sama laji. Pyöreät, vaikeasti hallittavat pelivälineet vellovat edestakaisin vihreällä veralla, usein sekasorron vallitessa. Vielä enemmän lajit muistuttavat toisiaan, kun pallo on pilkulla. Silloin mittelevät mielet.

Voittajalaput käsissä maaliviivalla

Joskus vastustajan ajatukset löytyvät omasta sukanvarresta. Vuoden 2006 MM-kisojen puolivälierässä Saksa ja Argentiina ajautuvat rangaistuspotkukisaan. Jokainen neljästä saksalaisesta on osunut. Ovathan he saksalaisia. Maalissa Jens Lehmann on aavistanut jokaisen kolmen eteläamerikkalaisen vedon oikeaan suuntaan ja torjunut yhden.

Nyt pallon luo astelee Argentiinan Cambiasso. Joko hän onnistuu tai Saksa vyöryy välieriin. Satojen miljoonien katsojien hämmästykseksi Lehmann kaivaa oikeasta sukastaan ryppyisen, valkoisen paperin. Hän tutkii lappua hetken, nostaa katseensa Cambiassoon ja nyökkää. Tuomari viheltää luvan ampua. Cambiasso kiihdyttää ja kiskaisee. Pallo viuhuu kohti oikeaa nurkkaa. Hanskat läsähtävät. Saksa on välierissä.

Lehmann on paljastanut, että hänellä oli tietoa vain kahdesta laukoneesta. Cambiasso ei ollut heistä toinen. Silti Lehmann viesti tietävänsä vastustajansa ajatukset ja kenties porautui tämän pään sisään. Vähintäänkin Cambiasso hermoili. Laukaus oli kovuudestaan huolimatta sopivan korkea ja leveä maalivahdille.

”Anteeksi, mutta ajatuksenne äänet peittävät omani”

Joukkueilla on MM-kisoissa hallussaan kaikki tilastot siitä, minne päin kukakin on pilkkujaan viljellyt. Vetäjä voikin aloittaa henkisen hutunkeiton: ”mihin tähtään, kun tiedän maalivahdin tietävän, että suosin oikeaa alakulmaa? Ja tietääkö hän tietoni?” Korttipöydässä tämän klassisen ajatusmyllyn termi on levelöinti - kahden kilpailijan välinen henkinen korttitalo, jossa rakennusvirheiltä harvoin vältytään.

Pelurit yltävät levelöinnissä eri tasoille. Ensimmäisellä tasolla pelaaja tiedostaa korttinsa. Bravo. Toisella hän miettii vastustajansa kortteja. Kolmannella hän puntaroi, mitä vastustaja ajattelee hänestä itsestään. Nyt pelataan korttia. Neljännelle tasolle yltää enää harva. Puntaroit, mitä vastustaja ajattelee sinun ajattelevan hänen pelinluvustaan. Seuraavat tasot löytyvät helposti rinnakkaisuniversumeista. Kaikki levelöinti on tietysti turhaa, jos ei tiedä, millä tasolla vastustajansa majailee.

Minne pilkku pitäisi ampua ja milloin pitäisi bluffata?

Kun syynäämme kaikkia rankkareita 26:sta MM- ja 18 EM-turnauksesta, verkko on heilunut kolmesti neljästä. Suosituin kohde, vasen alakulma, napsahtaa vain 78-prosenttisesti. Varmin osoite onkin aivan keskellä, kun maali jaetaan korkeudessa kolmeen ja leveydessä viiteen osaan. Kudeista keskelle on onnistunut 94%. Miksi? Keskelle tähtääjä ampuu harvemmin ohi, mutta ennen kaikkea hän yllättää. Sillä maalivahdit ovat jääneet törröttämään keskelle maalia vain kolme kertaa sadasta kisojen historiassa. Pakko näytellä, että tekisi töitä.

Toki, jos laukojat hakeutuvat enemmän kultaiselle keskitielle, maalivahdit alkavat sopeutua. Mutta sopeutumiseen voi sopeutua. Pokerissa bluffien osuutta panostuksistaan kannattaa säätää vastustajan mukaan*. Nurmellakin ovela peluri ampuu röyhkeästi keskelle, muttei aina.

Joten, jos tiedät vastustajasi tietävän, että tiedät hänen tietävän, että aiot painaa keskelle, mitä teet?

 

Aleksi Parikka

Kirjoittaja sijoittaa rankkarit sinne, minne ne lähtevät. Ja merkit.

 

*Juu juu, Voimme myös suosia peliteoreettista optimointia bluffien tiheydessä.

Pelaa nettipokeria

Aloita nettipokerin pelaaminen rekisteröitymällä helposti veikkaus.fi:ssä