Pokerikuntoon!

Vinkit pokerikuntoon

SANAT REETTA MIKKOLA

Pokerissa menestyminen vaatii keskittymistä, hyviä istumalihaksia ja itsevarmuutta. Näillä viidellä vinkillä nostat pelaamisesi seuraavalle tasolle.

 

ÄLÄ NÄYTTELE

Ihmisten kehonkieli on niin luontevaa, että sitä ei kannata pohtia liikaa. Varoitan näyttelemästä, sillä epäaitouden näkee. Etenkin suomalaisessa kulttuurissa aitoutta arvostetaan. Tilanteessa kannattaa olla mahdollisimman luontevasti, omana itsenään. Tärkeämpää on sisäinen asenne: miten paljon luottaa itseensä. Itsetunnon rakentaminen lähtee myönteisestä ajattelusta. Hyvin usein jännittäessä ajattelee, että ei tästä tule mitään. Epäonnistumisen tunne vie mukanaan, ja silloin usein epäonnistuu.

Ritva Enäkoski,
Viestintäkouluttaja


TREENAA AIVOJASI

Monella tulee keskittymisessä raja vastaan. Silloin tarvitaan treeniä, jossa oma kapasiteetti ylitetään. Aivotreeni on tietyn ajatuskuvion toistamista keskittyneesti. Yksinkertaistaen se voi olla lukusarjojen tai sanojen toistamista musiikin tahdissa. Aivoja treenaamalla voi oppia pääsemään flow-tilaan. Silloin on niin keskittynyt, että kilpailutilanne unohtuu. Pokerinpelaajille tulee vastaan jännittäviä tilanteita, joissa on tärkeä paneutua hetkeen. Keskittymistä harjoittelemalla oppii hallitsemaan myös tunne-reaktioita, mikä on pokerissa tärkeää.

Reidar Wasenius,
Personal Brainer,
Briim


SELÄTÄ MATEMATIIKKA

Isoin matematiikkaan liittyvä harhaluulo on se, että osatakseen täytyy olla virheetön. Paljon merkitystä on sillä, että tekee ja on motivoitunut. Oppiminen on mahdollista aikuisenakin. Matematiikka vaatii ajattelutyötä ja käsitteiden hallintaa. Osaajaksi ei voi hypätä, jos välissä on tietoaukkoja. Laskemisrutiinin hallinta helpottaa, mutta oppiminen ei voi perustua ulkoaopetteluun. Apua ymmärtämiseen voi pyytää kokeneemmalta, jolla käsitteet ovat hallussa. Ihminen on kokonaisuus: ajattelun kehittäminen muovaa kykyä soveltaa matematiikkaa eri tilanteissa. Esimerkiksi musisointi kehittää matemaattista ajattelua.

Marja Tamm,
matematiikan
opettaja

 

SYÖ KEVYESTI

Yöllä väsyttää, koska elimistö noudattaa 24 tunnin vuorokausirytmiä. Unen puutetta ei voi pysyvästi paikata, mutta kofeiini auttaa hetkellisesti. Paljon käytettynä elimistö tottuu kofeiiniin, ja sen teho häviää. Siksi se kannattaa pitää jokerikorttina varalla. Kun ruoansulatus on yöllä nukuksissa, vatsavaivoja ja närästystä tulee helposti. Silloin kannattaa välttää ruokia, jotka vaivaavat, kuten ruisleipää ja raakoja vihanneksia. Isot, energiapitoiset ateriat väsyttävät. Kannattaa syödä pieniä, kevyitä annoksia. Sokerin ja hiilihydraatin määrään kannattaa kiinnittää huomiota. Ne antavat virtaa hetkellisesti, mutta verensokeri laskee nopeasti.

Jaana Laitinen,
ravitsemusterapeutti,
Työterveyslaitos


PYSY AKTIIVISENA

Pitkä istuminen kuormittaa kehoa. Silloin on tärkeää huolehtia keskivartalon vahvistamisesta ja lihastasapainosta. Koko kehoa kuormittavat lajit, kuten hiihto, ovat hyviä. Paljon istuvilla on usein niska-hartiaseudun kipuja, joita liikunta ehkäisee. Hyvässä kunnossa oleva ihminen jaksaa paremmin istua. Liikunta lisää aivojen vireystilaa ja helpottaa keskittymistä. Hyväkuntoisilla aineenvaihdunta toimii paremmin ja verensokeri pysyy tasaisena. Pitkissä pokeriturnauksissa se on tärkeää. Kannattaa liikkua juuri ennen turnausta ja herätellä kehoa vaikka intervallitreenillä tulevaan suoritukseen. Samalla voi huoltaa kehoa venyttelemällä.

Arto Pesola, 
liikuntabiologian tutkijatohtori,
Jyväskylän yliopisto

Avainsanat:
pokeri, vinkit, Raymond

Pelaa nettipokeria

Aloita nettipokerin pelaaminen rekisteröitymällä helposti veikkaus.fi:ssä